Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wrocław. Zwrot w przetargu na autobusy elektryczne. MPK wybrało Mercedesa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Na Rynku we Wrocławiu podpisano symboliczną umowę na dostawę 21 autobusów elektrycznych dla MPK. Dostarczy je Daimler Buses. Przy ponownej ocenie ofert wykluczony został już nie tylko najdroższy Irizar, ale również najtańszy Solaris.

– Od siedmiu lat na ulicach Wrocławia konsekwentnie pojawiają się nowe pojazdy. Z obranego kursu nie schodzimy – powiedział prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. – Dokładnie miesiąc temu MPK podpisało umowę na siedem nowych elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12. Dziś dochodzi kolejnych dwadzieścia jeden autobusów Mercedes-Benz eCitaro.

Autobusy elektryczne we Wrocławiu. Mercedes zamiast Solarisa

Dokładnie chodzi o dziewięć eklektycznych autobusów 18-metrowych (zamówienie podstawowe) oraz dwanaście autobusów 12-metrowych (zamówienie opcjonalne). Kontrakt obejmuje także instalację ładowarek pantografowych i plug-in. Te pojawią się na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej oraz przy wrocławskim lotnisku. Poza tym 63 kierowców i 39 pracowników technicznych zostanie przeszkolonych z obsługi autobusów i infrastruktury ładowania.

– Pojazdy te są wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa, które wspierają kierowców a czasem reagują za nich. System ostrzeże kierowcę, gdy przed autobus wybiegnie pieszy, wyjedzie rowerzysta lub gdy na torze jazdy pojawi się coś niespodziewanego – opisuje prezes zarządu Daimler Buses Polska Mirosława Rudzka. – Jeśli kierowca nie zareaguje, sam zainicjuje hamowanie. Kolejny system zapewnia bezpieczeństwo osobom poruszającym się po obu stronach autobusu. Ostrzega on kierowcę, np. przy manewrze zmiany kierunku jazdy, że w martwym polu znajduje się jakiś obiekt.

Fot. Daniel Siwak | MPK Wrocław użytkuje już 13 autobusów elektrycznych  Mercedes Benz eCitaro

Możliwość realizacji całego zamówienia jest możliwe dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 78,3 mln zł. – To jedno z większych dofinansowań, jakie pozyskaliśmy w ostatnich latach dla rozwoju naszej floty autobusowej. To też kolejny dowód, że myślimy o jutrze już dziś – podkreślił Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

Pierwsze dostawy nowych elektryków mają zostać zrealizowane w ciągu 18 miesięcy od podpisaniu umowy. Oznacza to, że pojazdy przyjadą do końca 2026 roku. Po realizacji kontraktu z firmą Daimler Buses liczba pojazdów tego typu u miejskiego przewoźnika, wzrośnie z 13 do 34. Z kolei po dostawie 7 krótkich autobusów elektrycznych od Solarisa, będzie ich w sumie 41.

Przetarg na wrocławskie autobusy elektryczne z zakrętami

W czasie czwartkowej konferencji ani władze Wrocławia, ani władze MPK nie nawiązały do poniekąd trudnego przetargu na dostawę 21 nowych elektryków. A przynajmniej przetargu pełnego przysłowiowych zwrotów akcji. Postępowanie z kwietnia 2024 roku miało bowiem dwa ważne momenty.

Pierwszy to ten, kiedy w dokumentacji przetargowej wiosną tego roku znalazło się pismo informacyjne. Mogliśmy w nim przeczytać: "Zamawiający w dniu 28 marca 2025 roku dokonał odrzucenia ofert Wykonawców: Solaris Bus & Coach (...) oraz Wykonawcy Daimler Buses Polska (...) na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako niezgodnych z warunkami zamówienia (opisem przedmiotu zamówienia)".

Kiedy zastanawialiśmy się, co dalej z dotacją dla MPK, to na początku maja br. zamieszczono kolejne pismo informacyjne – o unieważnieniu czynności unieważnienia postępowania. "W związku z informacją o wyniku kontroli uprzedniej II z 28.04.2025 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne unieważnia czynność unieważnienia postępowania, unieważnia czynność odrzucenia oferty Wykonawcy Daimler Buses Polska (...) oraz przystępuje do ponownego badania i oceny ofert".

Co ciekawe, po ponownym przejrzeniu ofert wykluczony został już nie tylko najdroższy Irizar (80 mln zł), ale również najtańszy Solaris (77,3 mln zł). I to był drugi istotny moment. Daimler Buses w tym przetargu złożył najdroższą ofertę w wysokości 87,2 mln zł – przy takiej samej punktacji przy kryteriach pozacenowych. Oznacza to, MPK musi dołożyć do zakupu blisko 9 mln zł, bo tyle wynosi różnica pomiędzy dotacją a ofertą na eCitaro.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Kraków stawia na Solarisa

Komunikacja

MPK Kraków stawia na Solarisa

Paulina Piziorska 06 czerwca 2025

Włocławek z ofertami na 16 elektrobusów z ładowarkami

Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój z ofertą na 10 elektrobusów

Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój z ofertą na 10 elektrobusów

Przemysław Farsewicz 09 maja 2025

Mielec na zakupach. Szuka siedmiu elektryków

Komunikacja

Mielec na zakupach. Szuka siedmiu elektryków

Przemysław Farsewicz 03 maja 2025

Jastrzębie-Zdrój będzie kupować 10 elektrobusów

Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój będzie kupować 10 elektrobusów

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2025

Puławy. Jest umowa na dostawę 6 autobusów elektrycznych

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Kraków stawia na Solarisa

Komunikacja

MPK Kraków stawia na Solarisa

Paulina Piziorska 06 czerwca 2025

Włocławek z ofertami na 16 elektrobusów z ładowarkami

Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój z ofertą na 10 elektrobusów

Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój z ofertą na 10 elektrobusów

Przemysław Farsewicz 09 maja 2025

Mielec na zakupach. Szuka siedmiu elektryków

Komunikacja

Mielec na zakupach. Szuka siedmiu elektryków

Przemysław Farsewicz 03 maja 2025

Jastrzębie-Zdrój będzie kupować 10 elektrobusów

Komunikacja

Jastrzębie-Zdrój będzie kupować 10 elektrobusów

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2025

Puławy. Jest umowa na dostawę 6 autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij